Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivselspolitik

TRIVSEL PÅ HALD EGE SKOLE
ANTIMOBBESTRATEGI OG ORDENSREGLER

HVAD ER TRIVSEL?

HALD EGE SKOLES VÆRDIER

På Hald Ege Skole er trivsel en helt afgørende del af alles hverdag. Vi ønsker, at alle elever har de bedste muligheder for at udvikle sig til engagerede og ansvarlige mennesker med lyst til livet og tillid til egne muligheder - de skal nå så langt de kan. Til den udvikling er tryghed, trivsel og samarbejde helt centrale værdier.

Hald Ege Skoles trivselspolitik fungerer i overensstemmelse med Viborg Kommunes børnesyn, forældresyn, læringssyn og samarbejdssyn i styringsmodellen ’Forskellige i fællesskab’.

Vi arbejder med fem kerneværdier omkring skole og trivsel:

Fællesskab
Fællesskab handler om at være i et sammenhold - at være inkluderet. Fællesskabet fungerer, når alle føler sig trygge, anerkendte og respekterede. I et godt fællesskab bidrager alle til sammenholdet.

Engagement
Engagement er når man giver noget af sig selv, når man er vedholdende og prøver igen, selvom det ikke lykkes første gang. Engagement er at blande sig, at tænke andre med og sige ja, så det smitter.

Udvikling
Skole handler om udvikling. Der er udvikling, når man flytter sig fagligt, personligt og socialt - det kræver at man vil, og at man tør begå fejl undervejs.

Anerkendelse
I skolen bliver man respekteret som den, man er. Anerkendelse mærker man, når indsatsen bliver set og hørt af kammerater og lærere.

Tryghed
Tryghed har man i skolefællesskabet - her er rammer, her kan man være sig selv, her tør man fejle.

 

HVAD ER MOBNING?

HALD EGE SKOLES DEFINITION

Mobning er det modsatte af sundt fællesskab. Mobning er destruktive mønstre, som kan foregå i klassen, i gruppen, i fritiden eller på de sociale medier.

Mobning kan kendes på,

  • at nogle i fællesskabet ikke anerkendes som værdige medlemmer.
  • at nogle bliver ignoreret, forfulgt, nedværdiget eller udstødt, mens resten af fællesskabet accepterer det.

Ingen enkeltpersoner står for mobningen, der er også tilskuere og medløbere. Det sunde fællesskab skal handle, hvis der opstår mobning. Ingen børn skal lades i stikken.

 

HVORDAN UNDERSTØTTER VI TRIVSEL OG FOREBYGGER MOBNING?

Skolen
På Hald Ege Skole vil vi søge at sikre god trivsel via:

Undervisning
Det er en del af læringen på skolen, at vi arbejder for trivsel og forebygger mobning - både den der kan foregå på skolen, men også mobningen på de sociale medier.

Klassemøder
Alle klasser har regelmæssige klassemøder, hvor alle kan tale med om trivsel.

Positive forventninger
Vi er en anerkendende skole, som ser værdier og ressourcer i alle elever.

Mindsetsamtaler
Alle elever mødes med læreren to gange om året i personlig samtale om faglige og sociale mål for den enkelte.

Elevråd
Elevrådet er en aktiv del af de demokratiske processer på skolen og har medindflydelse på beslutninger om skolens praksis.

Kommunikation
Vi er en skole, som altid vil dialogen med forældre og elever - det er i dialogen, løsningerne findes.

Tydelig ramme
Hald Ege Skole har enkle og tydelige ordensregler, som vi alle følger.

Forældre
Forældrene er skolens vigtigste samarbejdspartnere om børnenes trivsel. Vi samarbejder med forældrene om at støtte det gode fællesskab og om at forebygge mobning - også den, som foregår på de sociale medier.

Mobilregler
Vi prioriterer fællesskab, hvor vi er rigtigt sammen i skolen. Vi ønsker også en tryg skoledag, hvor kommunikation via mobiler ikke forstyrrer eller bliver starten på mobning. Derfor er der kun begrænset adgang til mobilen, når vi er i skole.

 

Forældrene
Forældrene og forældrenes indbyrdes samarbejde støtter børnene i at medvirke til et skolefællesskab, hvor alle kan føle sig trygge, anerkendte og respekterede.

 

HVORDAN OPDAGER VI MOBNING?

Mobning skal opdages. Vi skal altid være nysgerrige på hinandens trivsel, og vi har alle et medansvar i at sige til og fra, når det handler om mobning. Vi vil få øje på mulig mobning via

Undervisning og klassemøder
Hvordan hjælper vi hinanden med at stoppe dårlige mønstre? Hvordan er man en god ven?

Relationer og mindsetsamtaler
Læreren og den enkelte elev har regelmæssige samtaler, hvor trivsel og mulig mobning drøftes.

National trivselsmåling
Skolen får viden om elevernes trivselsoplevelse, som kan bruges i arbejdet for trivsel og mod mobning.

Forældresamarbejde
I tilfælde af mistrivsel, konflikt eller mobning involverer forældrene skolen så hurtigt som muligt.

 

HVAD GØR VI, HVIS DER OPSTÅR MOBNING?

Vi reagerer! Vi blander os, fordi vi vil hinanden og vores fællesskab.

Eleverne
Man siger fra over for mobning. Og hvis man oplever eller udsættes for mobning, siger man til. Enten til en lærer, til en pædagog eller til sine forældre.

Forældrene
Forældrene har en kæmpe rolle som børnenes vigtigste voksne. I tilfælde af mistrivsel, konflikt eller mobning involverer forældrene skolen så hurtigt som muligt. Forældrefællesskabet har medansvar for klassens sociale liv og er sammen med skolen med i at ændre kulturen.

Skolens personale

  • I tilfælde af mistrivsel, konflikt eller mobning undersøger læreren eller pædagogen altid.
  • Vi går i dialog med elever og forældre og finder i fællesskab handlemuligheder. Forældre inddrages altid.
  • Lærer/pædagog deler sin viden med årgangsteamet, hvor mulige indsatser drøftes.
  • Kontaktlærer er tovholder i den fælles indsats og involverer klassens øvrige lærere/pædagoger i processen henimod en bedre kultur.
  • Skolens personale er vedholdende i at få mobningen stoppet.
  • Personalet orienterer ledelsen løbende.
  • Indsatsen mod mobningen afsluttes sammen med de involverede - med eleverne og deres forældre.
  • Skolens AKT-personale inddrages efter behov

Ledelsen

  • Ledelsen er altid en del af planlægningen af forebyggende arbejde.
  • Ledelsen følger op på de tiltag, der arbejdes med i klasserne, og følger op på, at indsatserne lykkes.
  • Ledelsen er med, når der inddrages ekstern hjælp - PPL, fritidsvejleder, fraværskonsulenter, SSP eller andre samarbejdspartnere.

 

ORDENSREGLER

  • På Hald Ege Skole forventer vi, at alle medvirker til at lave god skole. En god skole som kendes på fællesskab, engagement, udvikling, anerkendelse og tryghed.
  • Vi respekterer og passer på hinanden.
  • Vi bidrager alle til god udvikling i godt fællesskab. Så vi giver plads til alle på en skole hvor samvær foregår lige her og ikke via mobiltelefoner.
  • Vi passer på vores fælles skole.
  • Vi overholder de praktiske fælles regler, som løbende tilpasses - enten for hele skolen eller for enkelte afdelinger.
  • De praktiske regler gennemgås med klasserne ved starten af skoleåret, og på klassemødet, hver gang regler ændres.
  • Er man i tvivl, kan man altid spørge personalet.

//maj 2021

//august 2022