Kompetencecenter

Målsætning for kompetencecenteret på Hald Ege Skole

Hald Ege Skole skal være et inkluderende fællesskab, hvor alle børn er i god trivsel og udvikling både fagligt og socialt.
For at understøtte dette mål, har skolen et kompetencecenter, som har særlige kompetencer og opgaver, der bruges i samarbejde med skolens lærere og pædagoger i henhold til
ovenstående mål.

Hald Ege Skole vægter:

• En samarbejdskultur, hvor kompetencecenteret i kraft af sine medarbejdere repræsenterer en faglig viden og en række kvalifikationer, der kan støtte med rådgivning og vejledning. Dette gælder for den almindelige undervisning samt sociale forhold vedrørende både den enkelte elev og klasserne.
  • At kompetencecenteret fungerer som forebyggende, understøttende og indgribende ressource for enkelte elever, elevgrupper samt for klasser.

Faglig støtte
Kompetencecenteret kan inden for danskfaget primært tilbyde sparring og rådgivning ang. læse-, skrive- og staveundervisning. Sparringen og rådgivningen kan ske på baggrund af deltagelse i kollegaers undervisning eller som generel inspiration.

Derudover:

• Afholdelse af læsekonferencer
  • Etablering af kortere kurser for elever, f.eks. læseløft
  • Kortere forløb ved holddannelse på en årgang/klasse.
  • Afholdelse af Nonordsstaveprøve i 2. årgang
  • VAKS kursus, Lyd for lyd for enkelte elever i 3. årgang.
  • Tilbyde undervisning i brugen af it-kompenserende værktøjer til elever med dysleksi
  • Rådgivning om evaluering ( herunder også de obligatoriske test )
  • Testning af enkelt elever
  • Tilbyde dansk/engelsk undervisning for elever, der ikke har tysk

Inden for matematik tilbydes sparring og rådgivning dels efter deltagelse i kollegaers undervisning eller som generel inspiration.

Derudover:

• Mulighed for fagligt differentieret holddannelse imatematik.
  • Rådgivning om evaluering i matematik.
  • Medvirke til forebyggelsen af matematikvanskeligheder
  • Tilbyde undervisning i IT-kompenserende værktøjer

AKT-arbejdet
Vi vil en skole, hvor alle er inkluderede, fagligt, socialt og fysisk. Vores akt-opgave er at hjælpe elever, hjem, klasser, grupper, kolleger og ledelse med at fastholde og udvikle den inklusion.

Forebyggende akt- og trivselsarbejde:

0. årgang: Ekstern SSP - (Forældresamarbejde)
1. årgang: Forældremøde: "skolekultur" f.eks. badning, konflikthåndtering, IC3
2. årgang: Den grønne kuffert: Samarbejdslege med snak
3. årgang: Mobiletik
4. årgang: Klassetrivsel.dk: Arbejde med målbare målsætninger for den enkelte elev og for klassen.
5. årgang: Krop og grænser!
6. årgang: It, foto og facebook. Forældremøde + forløb med årgang + IC3
7. årgang: Starten af skoleår: SSP alkoholforældremøde + klassetrivsel.dk og trivselshandleplan.
8. årgang: It: Kontakt og kommunikation, dramaforløb, kropssprog og grænser, Ssp: stoffer
9. årgang Åben hytte: Frikvartersmulighed til to køn, time, som elever kan henvises til af kollega